Vad är skillnaden mellan copywriting och content writing?


Jag har alltid skrivit för sökmotorerna, så kallad content writing. I takt med att jag utbildade mig och skaffade erfarenhet inom digital kommunikation & marknadsföring stötte jag på ordet digital copywriting mer och mer. Det finns så mycket du kan säga med bara några få ord. Tänk bara på alla kända tal genom historien.  I have a dream.

Jag har alltså arbetat med både copywriting och content writing. Det är däremot svårt att verkligen förklara skillnaden för någon som inte arbetar aktivt med det själv. För mig känns det som att förklara hur jag cyklar. Jag bara gör det utan att känna efter.

För både er och min skull har jag alltså försökt att reda ut eventuell förvirring kring de två begreppen.

Både copywriting och content writing kräver att du är stark i skrift och är (någorlunda) kreativt lagd. Det är viktigt att kunna få till texter med rätt tonalitet och bra flyt. Content och copy har olika syften, vilket jag skriver mer om här under.

Det här är content writing

Content writing handlar om att utöva din expertis i ämnet i kombination med bra storytelling. Läsaren ska känna sig inspirerad och förhoppningsvis lära sig något nytt. Det handlar om att få läsarens förtroende, så att den köper din tjänst eller produkt. Förhoppningsvis får du också en återkommande kund.

Några exempel på texter är blogginlägg, text till landningssidor, whitepapers och inlägg i sociala medier. Texterna SEO-optimeras för att ranka bättre i sökmotorerna.

Spirit animal: uggla.

 

Det här är copywriting

Nu höjer vi tempot. Bra copy handlar om att få kunden att agera. CTA står för call-to-action. Det är precis vad det handlar om. Copywriting handlar mer om att pitcha idéer och produkter.

Copy består av mindre text, nämligen av ämnesrader i nyhetsbrev, rubriken eller puffen på webbsidans förstasida eller en annons på Facebook.

Är det då enklare att skriva copy, eftersom det är mindre text?

Inte alls. En copywriter kan spendera timmar eller dagar på att få till den där perfekta säljande meningen. Företagets varumärke och värderingar ska kanaliseras med några få ord. Dessutom gäller det att ha koll på omvärlden, både trender och nyhetshändelser. Timingen får helt enkelt inte vara fel.

Spirit animal: påfågel.

Vad föredrar jag?

Hm. Om jag måste välja?  Om jag gillar ämnet eller tycker att det gör skillnad, så älskar jag content writing. Det känns som jag får lära sig mer om ett ämne samtidigt som jag sprider kunskapen vidare till andra.

Copy är superkul eftersom det ger utrymme att arbeta med kreativa koncept. Det övergripande syftet blir att väcka intresse. Dessutom kan man involvera fler i processen, även grafiker och videokreatörer. Microcopy, även kallat UX-writing, är på frammarsch. Det beror på att vi hellre läser kortare texter i våra telefoner och attraheras av visuellt innehåll. Microcopy förbättrar användarupplevelsen.

Det tråkiga svaret blir alltså – det beror på.

 

Content – skapa långsiktigt värde

Copy – skapa omedelbart intresse

 

Läs gärna mer här hur jag kan hjälpa dig med dessa två hörnstenar inom digital kommunikation och marknadsföring!