Vad är skillnaden mellan copywriting och content writing?



Jag inledde min bana som skribent genom att skriva längre texter för Google, så kallad content writing. Då blev jag också bekant med copy för webben som ofta anpassas för mindre skärmar och ett snabbare tempo.

Eftersom både copywriting och content writing är en del av företagets inbound marketing-strategi kan det vara svårt att förklara skillnaden mellan dessa två. Gemensamt för texterna är att de behöver ha rätt tonalitet, bra flyt och passa målgruppen. Som kravställare, konsult eller webbansvarig underlättar det att kunna skilja på copy och content. Inte minst för att få en uppfattning om vilken kompetens som behövs och vilken effekt texterna ger.

Här under benar jag ut begreppen.

Det här är content writing

Content writing går ut på att utöva din expertis i ämnet i kombination med vass storytelling. Läsaren ska känna sig inspirerad och förhoppningsvis lära sig något nytt. Det handlar om att få kundens förtroende så att den köper din tjänst eller produkt. Förhoppningsvis får du också en återkommande kund och kanske rentav en ambassadör för er verksamhet.

Några exempel på texter:

  • blogginlägg
  • guider
  • text till landningssidor och kategorisidor
  • brandtexter
  • whitepapers
  • ett längre inlägg i sociala medier

Texterna SEO-optimeras för att ranka bättre i sökmotorerna. Ofta behöver du skriva minst 300 ord och använda sökordet flera gånger för att vinna Googles gunst.

Spirit animal: uggla

Det här är copywriting

Nu höjer vi tempot. Bra copy handlar om att väcka kundens intresse. Du vill att den ska agera och att klicka på köpknappen eller prenumera på nyhetsbrevet. CTA står för call-to-action, vilket det är precis vad det handlar om.

Copywriting går ut på att pitcha idéer och produkter. Endast några få, utvalda ord kan få stor betydelse i marknadsföringssammanhang. Tänk bara på alla kända reklamslogans genom historien. I’m worth it. Under 80-talet lanserade svenska staten klassiska fraser som Spola kröken och Rör inte min kompis.

Copy består av kortare textfraser, det vill säga ämnesrader i nyhetsbrev, eller rubriken/puffen på webbsidans förstasida. Det kan också vara en klickbar Google Ads-annons. Med hjälp av vass produktcopy säljer du in den där stickade mössan som klarar vinterns bitande iskyla.

Är det då enklare att skriva copy eftersom det är mindre text? Inte alls. En copywriter kan fundera i  timmar eller dagar på att få till den där perfekta, säljande meningen. Företagets varumärke och tonalitet behöver gestaltas med några få ord. Dessutom gäller det att ha koll på omvärlden vilket innefattar både trender och nyhetshändelser. Fel ord eller uttryck kan få mycket kritik. Timingen får helt enkelt inte vara fel.

Spirit animal: påfågel

Kort och gott:

 

Content – skapar värde och långsiktiga relationer

Copy – skapar omedelbart intresse och köpsug

Föredrar jag att skriva content eller copy?

Om jag måste välja? När jag gillar ämnet eller tycker att det gör skillnad, så älskar jag content writing. Det känns som jag får lära mig mer på djupet samtidigt som jag sprider kunskapen vidare till andra.

Copy är skoj eftersom det ger utrymme att arbeta med kreativa koncept. Det övergripande syftet blir att väcka intresse. Dessutom kan man involvera fler i processen som till exempel grafiker och videokreatörer. Microcopy, även kallat UX-writing, är på frammarsch. Microcopy förbättrar användarupplevelsen.

Det tråkiga svaret blir alltså – det beror på.

 

Läs gärna mer här hur jag kan hjälpa dig med dessa två hörnstenar inom digital kommunikation och marknadsföring!