Min portfolio

Just nu läser jag onlinemarknadsföring på Medieinstitutet i Malmö.

Jag lär mig:

– Grunder i traditionell marknadsföring
– Content marketing
– Grunder i webbutveckling
– Sökmotoroptimering/SEO
– SEM/PPC
– Google Analytics & Adwords
– Konvertering och webbanalys
– Kampanjkoordination

Tidigare har jag läst Engelska, 90 p, Lunds universitet samt en kurs i strategisk kommunikation. Vilka språk behärskar jag? Se under.

Här via bloggen, som är min lekpark, jobbar jag med WordPress, SEO, html, .css och Google Analytics.

För mer information, se min linkedIn.

Vad innebär onlinemarknadsföring?

Onlinemarknadsföring innebär att man marknadsför ett företag via webben och sociala medier. Det går också under namnet digital marknadsföring. I stort sett det mesta i dag sker på nätet. Det är här man når och behåller kunder. Kunders köplust kan väckas via en app. Relationen till konsumenter kan stärkas genom att ha en dialog i sociala medier. Den moderna kunden vill vara med och påverka samt utforma eget innehåll. Allt är dessutom mätbart, vilket gör det lättare att följa upp resultat och klura ut nya strategier. Dessutom, säg att du har en liten webbutik i Haparanda. Med en bra digital strategi kan du tävla med giganter med fysiska butiker i huvudstaden. Sjukt demokratiskt!

onlinemarknadsföring

Varför onlinemarknadsföring?

Jag trivs bra med det digitala formatet, inte minst via blogg och webbsidor. Jag lockas av det höga tempot och närheten till läsaren. Skrivande är för mig ett hantverk och ett naturligt uttryckssätt. Marknadsföring handlar om att förstå kundens beteende och jag är en person som drivs av att förstå och tolka min omgivning. Att skapa ett koncept som tilltalas av många är en kul utmaning. Den analytiska delen, är något jag gärna gottar ner mig i.

Fem snabba digitala med mig!

Bästa digitala satsning?

Måste säga Zalando – de har gått från start-up till gigant. De är väldigt generösa med returer, håller alltid måttet och svarar tillmötesgående på mail.

Bästa app?

Tink! Så otroligt användarvänlig och ett måste för att få ordning på torpet.

Företag som borde satsa digitalt?

Alla bokhandlare med independent-litteratur. Det är inget fel med att marknadsföra smal kultur.

Bästa med nätet?

Nästan allt går att googla. Och SVT Plays arkiv.

Sämsta med nätet?

Nästan allt går att googla.