Mina studier i onlinemarknadsföring på Medieinstitutet i Malmö

Onlinemarknadsföring – kort om mina studier

Förutom att driva bloggen, läser jag just nu onlinemarknadsföring på Medieinstitutet i Malmö.

Tidigare har jag läst engelska på Lunds universitet och en kurs i strategisk kommunikation. Jag startade min första webbsida redan som 15-åring. Jag tror inte Frontpage räknas som brutal html-kunskap, men viljan att nå ut till min omvärld startade tidigt!

Vad innebär onlinemarknadsföring?

Onlinemarknadsföring betyder att man arbetar digitalt med att marknadsföra ett företag via webben och sociala medier. Det går också under namnet digital marknadsföring. I stort sett det mesta i dag sker på nätet. Det är här man når och behåller kunder. Kunders köplust kan väckas via en app. Relationen till konsumenter kan stärkas genom att ha en dialog i sociala medier. Den moderna kunden vill vara med och påverka samt utforma eget innehåll.

I stort sett kan allt marknadsföras digitalt – och fler borde göra det!

onlinemarknadsföring

Varför onlinemarknadsföring?

Jag trivs bra med det digitala formatet, inte minst via blogg och webbsidor. Jag lockas av det höga tempot och närheten till läsaren. Skrivande är för mig ett hantverk och ett naturligt uttryckssätt. Marknadsföring handlar om att förstå kundens beteende och jag är en person som drivs av att förstå och tolka min omgivning. Att skapa ett koncept som tilltalas av många är en kul utmaning. Den analytiska delen, är något jag gärna gottar ner mig i.

Utbildningen inom onlinemarknadsföring går ut på följande ( vad jag tror mig veta) 

– Content marketing

Man skriver så att kunderna lär sig om produkten och får Google att hitta sidan baserat på VAD du skriver. Den kreativa delen. Kan vara ord, bild och video, samt upplevelser. Nytta eller nöje spelar inte så stor roll.

– Sökmotoroptimering/SEO

Lite samma här men mer tekniskt. Om content är målet är SEO medlet.  Du kontrollerar och utvärderar hur många som hittar dig på nätet.

– SEM/PPC

Som att köpa annonsplats, fast digitalt.

Google Analytics

Vem, vad, när och hur kommer folk till företagets webbplats. Jag har en egen kopplat till SACREBLEU, så jag vet allt om er!

– Konvertering och webbanalys

Grejen är att  folk inte bara ska sukta efter tjänsten eller produkten utan bör gå till handling. Ett köp är att föredra.

– Kampanjkoordination

Vara spindeln i nätet som lägger upp en kampanj på nätet, här kommer mer klassiskt marknadsföringstänk in.

Lite kan jag nog sedan innan, annars hade du väl aldrig hittat hit? Se min linkedin för vidare information.

Fem snabba digitala!

Bästa digitala satsning?

Måste säga Zalando – de har gått från start-up till gigant. De är väldigt generösa med returer, håller alltid måttet och svarar tillmötesgående på mail.

Bästa app?

Tink! Så otroligt användarvänlig och ett måste för att få ordning på torpet.

Företag som borde satsa digitalt?

Alla bokhandlare med independent-litteratur. Det är inget fel med att marknadsföra smal kultur.

Bästa med nätet?

Nästan allt går att googla. Och SVT Plays arkiv.

Sämsta med nätet?

Nästan allt går att googla.