Vad är content marketing? Få tips och råd här!

Alla vill göra det, men ingen vet hur. Det är lite som aktier, fast inte med lika höga insatser. Det handlar om content marketing. Vad är det egentligen och hur funkar det?  Jag har samlat några exempel på hur det kan hjälpa ditt företag med den digitala marknadsföringen. Några tips & tricks är alltid bra att ha i rockärmen!

Jag avslöjar också att en superhjälte faktiskt kan rädda din marknadsföring.

Varför behövs content marketing?

Du är kund och ska ta ett köpbeslut. Går du till butiken direkt och impulshoppar? Möjligtvis om du ska köpa strumpor, men mindre troligt om du ska köpa en bil eller en dyr väska.
Kundresan är en klassisk modell inom marknadsföring men digital marknadsföring och e-handel har på ett sätt inverterat köptratten och gjort att steget till köp är mycket längre i början, innan det slutgiltiga köpbeslutet ska tas.

Kunder börjar som regel att hämta information på nätet. Man söker på Google och går in på olika jämförelsesiter. När personen slutligen kommer till butiken, så är den redan riktigt påläst.

Därför är det viktigare än någonsin att anpassa innehållet i hela köpresan. Även efter att kunden gjort sitt köp, bör relationen vårdas, för att undvika köpånger och uppmuntra till en långvarig relation.

Här jag snickrat ihop en liten modell som ni gärna får använda: 

köpresan

Hur startar du med content marketing?

När man planerar content är det viktigt att ha ett långsiktigt tänk. Vad, hur och när ska man publicera sitt innehåll? Många byråer & företag planerar för ett helt år i förväg. På så sätt kan man ta höjd för säsongsbetonat innehåll, reor, Black Friday och helgdagar.
Frekvensen och tidpunkten är också avgörande – det viktigaste är framförallt att det finns en kontinuitet. Ingen blir på gott humör över att se en gammal företagsblogg som uppdaterades 2013.

Du bör också fundera på vem som ska vara involverade. Skribenter, fotografer och marknadsanalytiker. Bygg din redaktion.

Vilka kanaler ska man satsa på? Blogg, nyhetsbrev, sociala medier? Fundera på var dina kunder finns och vilka format passar, till exempel rörlig bild, snygg grafik och/eller text.

Och sen då? Du mäter och utvärderar, förstås! Det är inte radio du sänder. Vänd dig till din närmsta utvecklare eller marknadsanalytiker om du behöver hjälp. Se till att din content creation omvandlas till mätbara KPI:er så att ekonomiavdelningen slutar undra.

Vad är exempel på bra content?

Bra content löser ett problem. Potentiella kunder googlar efter råd och därför det viktigt att ranka på long-tail sökord. Säg till exempel att du säljer hudvård. Då kan det vara bra att leda kunderna in till ett inlägg om den bästa hudvårdsrutinen, eller kanske hjälpa någon med väldigt torr hud.

Bra content lutar sig mot SEO för att ranka högre i sökmotorerna. Se till att du har nyckelord eller fraser som det söks på och leder personer vidare till din webbsida.

Bra content förstår vem kunden/kunderna är och jobbar med målgrupper. Man förstår också att det finns målgrupper efter behov. Working Dad by day and Hero by night, kinda. Vad är deras pains (deras behov) är det att äta nyttigare, hitta den bästa resan, få bort fläckar från möblerna? Var en pedagog, en reseledare eller en livscoach för att lösa kundens problem. Det är som den gamla låten av Meredith Brooks. Minns du inte den – googla!

Bra content är unikt, relevant, inspirerande, berörande, sökbart, icke-säljigt, långsiktigt och mätbart.

En bra content writer bemästrar övertygandets konst. Man inser att man måste ge för att få. Man förmedlar sitt budskap med auktoritet och tar hjälp av social proof för att få andra att hoppa på. Tänk att du är en säljare som satt dig i baksätet, med kunden i framsätet.

Bra content är att bemästra storytelling och utnyttja dramaturgins kraft. Kika på dina gamla anteckningar i filmvetenskap för att kunna kopiera den klassiska hjältesagan. Det finns hjältar i din organisation också, samt kunder som är värda att lyfta fram. Alla vill ha ett lyckligt slut – berätta den historien!

Bygg på dina “unicorns” – lyssna på YouTube om detta. Har du innehåll som fungerar riktigt bra, fortsätt så! Återanvänd gammal innehåll och lyft fram det som dina besökare älskar. Du har också möjlighet att skapa så kallade evergreens, klassiska inlägg som får besökare att komma till din sida igen och igen. Ett inlägg om att “flytta hemifrån” är alltid aktuellt. Ett inlägg om den senaste Samsung-modellen är inte relevant alltför länge.

Vilka verktyg kan du använda för att maxa din content marketing?

Google Trends är ett väldigt bra verktyg för att få en prognos på vilka sökord som trendar just nu. Du kan ställa in på geografisk tillhörighet. Man söka över ett helt år på olika termer och se när folk har behov. Testa själv – sök på balkongbord och den lär trenda i maj eller juni när solen och värmen kommer!

Trello är en praktisk content calender som man kan ha tillgång till gemensamt i teamet.

Gamla goda Facebook är också ett bra verktyg. Var där din målgrupp är och gå med i grupper inom din bransch för att lyssna av vad som diskuteras av vem just nu.

Slutligen ett analogt verktyg – boken. Content marketing för alla av Joakim Arhammar och Pontus Staunstrup är en behändig liten bok som ger dig en översiktlig guide på hur du ska gå tillväga för att skapa en bra content strategi. Dessutom har den en riktigt snygg grön färg som gör sig bra i bokhyllan!

Hoppas du lyckas med att fylla tillvaron med roligt innehåll!

På Pixantika.com kan du komma i kontakt med mig för frilansuppdrag inom content&SEO.

Klicka här för att komma till sidan!