Få koll på SEO! En snabbkurs i sökmotoroptimering

seotips

S – E – O. It’s bananas. B-A-N-A-N-A-S. SEO kan verka svårt och krångligt, men det behöver det inte vara. Genom att beta av de olika delarna systematiskt kan du snabbt komma in i matchen. Läs vidare för att ta del av flera användbara tips och de senaste knepen inom sökmotoroptimering.

Hitta rätt sökord till dina SEO-texter

Steg 1 i ditt SEO-arbete är så klart att hitta sökord att ranka på. Det finns flera bra verktyg att använda och personligen gillar jag Ahrefs. Du kan hitta sökord som är populära att ranka på i din bransch, men nackdelen är att konkurrensen är högre. Därför tjänar du på att även försöka ranka på sökord som inte är lika konkurensutsatta för att sno åt dig en placering på Googles förstasida. På varje sida behöver du implementera ett primärt sökord och hålla dig till det för att främja indexeringen. Det går så klart bra med en del keyword-varianter så att texten blir fylligare och mer varierad.

Ett bra tips när du skriver SEO-texter är att optimera både för sökord och sökfraser. Long-tail sökord håvar in besökare med ett specifikt search intent som till exempel ”hur hittar jag den snabbaste bilen” när ett enstaka sökord i stället kunde vara ”Porsche”. Du når på så sätt kunder som är längre bort från köpbeslutet, eller som inte känner till ert varumärke eller företag. Fördelen är att konkurrensen är lägre på long tail-sökord. När du använder sökordet får det gärna nämnas i de första meningarna. Likadant ska du helst avsluta de sista meningarna i texten med sökordet för att cementera budskapet – seal the deal så att säga.

Vad är search intent? Jo, det är anledningen till valet av sökord. Om du söker på ”köpa bananer” för att köpa frukt ser Google till att analysera kontexten på tusentals landningssidor. Så hamnar du inte på en sida om nya spelet Bananön, i stället för ICA:s fruktutbud.

En god tumregel för SEO-texter är att begränsa antalet sökord/fraser till ett maxantal på 5 stycken. Keyword stuffing är kanske något du redan har koll på, men det tål att upprepas att för många sökord gör att det ser forcerat ut. Ta för vana att söka på sökordet och se hur många gånger det markeras i brödtexten. Som standardregel kan du överväga följande:

  • Primärt sökord cirka 3 ggr
  • Sekundärt sökord cirka 3 ggr

Ett bra riktmärke är att använda ungefär 2 sökord per 100 ord.

SEO och textmängd – hur långa ska texterna vara?

Åsikterna inom SEO går isär kring hur lång en text måste vara för att ranka högt i sökmotorerna. Google belönar sidor som användaren stannar kvar länge på, vilket kan öka om texten håller hög kvalitet och tillför värde. En artikel på cirka 700-1000 ord är därför att föredra. Om du i stället skriver kortare säljcopy är dess uppgift att svara på frågor och ska åtminstone innehålla 300 ord. Samma sak gäller för produktcopy. Fokus ska alltid vara på läsaren – texterna måste vara läsvänliga, helt enkelt! Här kan du läsa mer om hur du lyckas med ditt content.

Struktur ökar läsbarheten

En aspekt som ökar SEO-texternas läsbarhet och i sin tur höjer sidans värde är textens struktur. Är paragrafernas ordning logisk och är texten luftig och lätt att läsa? Använd punktlistor och underrubriker för att guida läsaren rätt. En SEO-variabel som numera tas upp som ett plus i kanten är att skriva vissa nyckeltermer i fetstil, eftersom detta berättar för Google vad som är viktigt på sidan.

Är rubrikerna avgörande för SEO:n?

Sökordet i SEO-texterna ska helst vara med i alla rubriker, men det måste se naturligt ut. Därför behöver inte varenda rubrik innehålla sökordet. Det kan med fördel placeras längst fram i meningen, men om det ser alltför krystat ut kan du rucka på denna regel. Du får bara använda 1 H1-tag, och ett flertal H2-taggar. H3 och H4:or används för underrubriker.

Vässa meta-titeln och meta-beskrivningen

Varje landningssida ska en unik meta titel och meta beskrivning med huvudsökordet i. Eftersom detta är resultatet som syns i SERP:en (Googles sökresultat) ska också texterna vara konverterande och klickvänliga. Här är alltså en kombination av kreativitet och SEO-tänk att föredra.

  • Längd på Metatitel 50-60 tecken
  • Längd på Meta-beskrivning ca 160 tecken
enbrametatext

I WordPress finns det smarta plugins som kan hjälpa dig att optimera meta titeln och meta-beskrivningen. En av dessa är Yoast. Bilden ovan visar ett exempel på en bra kombo med självaste Yoast som avsändare – see what I did there – ganska meta eller hur?

SEO-optimera dina bilder

Det är lätt att glömma bort att även bilderna och inte bara texterna ska kopplas till sökordet. Helst ska både filnamnet och alt-taggen ha ett och samma sökord, som också ska stämma överens med det ord sidan rankar på. Det innebär att om du har en sida som rankar på gul bil, ska alt-taggen också vara gulbil samt filnamnet gulbil.jpeg. Bildsök är populärt och chansen är stor att bilden som är kopplad till din landningssida dyker upp i resultatet.

skrivalttexterseo

SEO-optimera sidans url

Krångla inte till det i onödan. Det finns ytterligare ett enkelt sätt att SEO-optimera sajten.

www.skaffa.com/skaffagulbil är en mycket bättre url än www.hej.com/gula-123-xyz-bil om du vill ranka på sökordet gul bil för den specifika landningssidan. Url:en ska helst vara så enkel och okomplicerad som möjligt. I WordPress kan du ändra namnet på url:en enkelt efter att sidan skapats. Men vänta inte för länge så att Google indexerar fel sidadress.

Håll SEO-texterna uppdaterade och relevanta

Om du uppdaterar webbsidan med nya SEO-texter och intressant content kan det påverka rankingen i sökresultaten positivt. Det kan vara en god idé att göra en ordentlig site audit. Vilka sidor verkar gamla och inaktuella? Om artikeln för ett par år sedan fortfarande är värdefull men inte får trafik kan det vara värt att testa nya sökord att ranka på. Eller kanske ändra om i rubriker och paragrafer.

siteaudit

Värt att tänka på vid en SEO-audit är:

  • Brutna länkar – sidor som inte existerar
  • Sidans laddtid – är den för lång?
  • Hur ser sidan ut i mobilen?
  • Vilka sidor har högst bounce rate – kolla gärna Google Analytics

Internt länkbygge är en viktig del av ditt SEO-arbete

När du korslänkar innehåll ger du värde till läsaren som får lättare att navigera till liknande och kompletterande innehåll. Denna signal snappas upp av Google som kommer att värdera sajten högre. Det betyder att en artikel som handlar om att flytta hemifrån och tar upp vikten av att putsa fönster i sin tur skulle kunna länka till en specifik sida om fönsterputsning. Här är det läge att vara lite smart och intuitiv kring länkningen av innehåll. Det är också ett utmärkt sätt att återanvända gammalt content och plocka fram det i rampljuset igen. Om du skriver om dina bästa böcker 2021 är det läge att länka till inlägg som handlar om samma tema, exempelvis lästa böcker för 2020, 2019 osv.

SEO är ingen vetenskap, utan ett långsiktigt arbete

Förhoppningsvis har du blivit något klokare av denna översiktliga guide. Det allra viktigaste är att börja med sökmotoroptimering redan idag för att se goda resultat längre fram. Satsa på SEO-texter som både rankar och levererar värde. Att analysera, utvärdera och tweaka är vägen framåt.


Hej! Vad roligt att du tittar förbi.

Jag heter Mika Dahlquist och frilansar som copywriter, skribent och digital marknadsförare. Här delar jag med mig om tips och råd kring digital marknadsföring, skrivande och kreativitet. Och en del om kultur och upplevelser.

Vill du ha hjälp med att marknadsföra företaget online? Kontakta mig gärna.