Innehållsstrategi – för dig som vill nå ut till fler

Postar du Instagram-inlägg bara när du känner att du måste, eller skriver sporadiska blogginlägg? Och sen händer absolut…ingenting. Om inte marknadsföringen ger resultat är det dags att börja lägga upp en plan. En innehållsstrategi hjälper dig att nå ut med budskapet till rätt personer och öka antalet leads och konverteringar. Men vad består en vinnande innehållsstrategi av? Låt dig inspireras av min guide!

Innehållsstrategi för webb och sociala medier

innehållsstrategi

Att producera innehåll är krångligt. Kreativitet kommer sällan på beställning och under stressiga perioder blir företagets marknadsföring lidande.

Synlighet online är viktigt för att nå ut till rätt publik. Inbound marketing handlar om att fastna i kundernas medvetande, så att de kommer närmre ett köpbeslut. Ett starkt varumärke gör att företaget blir ”top of mind” hos konsumenterna. En form av mjukt sälj där kunderna får en positiv känsla av företagets content.

Innehållsstrategin är en trygg stöttepelare som gör att du inte behöver tvinga fram kreativiteten. Det finns en struktur på plats och risken för impulsiva beslut minskar. En annan positiv aspekt är att innehållsstrategin går att följa upp och utvärdera.

Konkreta tips är aldrig fel. Därför har jag valt att illustrera vissa exempel med ett företag som säljer hälsosamma och ekologiska livsmedel.

En innehållsstrategi vägleder kring typen av innehåll som ska publiceras, samt till vem och när. Content är en bred paraplyterm för säljande text och grafik online:

    • Bloggartiklar

    • Sociala medie-inlägg

    • Produktsidor

    • Nyhetsbrev

En innehållsstrategi kan bygga på att publicera två blogginlägg i månaden, åtta Instagram-inlägg och skicka ett nyhetsbrev i veckan. En kombination av Reels (videosnuttar), statiska flödesinlägg och Stories.

En fördel med att ha en övergripande innehållsstrategi för alla kanaler är att du också kan synka content i en kampanj. Säg att du kör tema ”nystart” i januari för att inspirera folk att köpa den hälsosamma produkten. Då kan det passa att ha liknande innehåll i nyhetsbrevet och på Instagram. Samtidigt kan du skriva ett blogginlägg om att börja äta nyttigare.

Tänk på att anpassa längden och formatet utifrån kanal.

På Instagram vill du att det ska vara lättsamt och inspirerande medan ett blogginlägg kan gå mer på djupet. Du kan t.ex. skriva om olika studier kring kostvanor och länka till andra källor. På hemsidan kan det finnas infografik eller en inbäddad instruktionsvideo från YouTube.

Ett plus är också om grafiken (typsnitt, färger) stämmer överens i alla kanaler så att intrycket blir enhetligt.

Content pillars

Det är klokt att hålla sig till ett begränsat antal ämnen att skriva om. Du riskerar annars att överarbeta innehållet och bombardera kunderna med för mycket info. Det går också snabbare att skapa content.

Content pillars är ett populärt grepp. Det innebär att man avgränsar sig till ett par teman med ett visst syfte. Man bestämmer också vilka format som passar: ska det vara videos, karusellinlägg eller Stories?

Säg till exempel att du hjälper ett företag att sälja ekologiska kryddor. 

    • INSPIRERA: Hälsosamma recept och livsstil: ”Kickstarta hösten med nyttigare matlagning”, inspirerande citat om kryddor

    • UTBILDA: Hälsofakta om produkterna: ”Visste du det är om peppar?”, ”vad är ekologiska kryddor”, ”hur förvarar jag torra kryddor”.

    • BYGG UPP ETT FÖRTROENDE: Bakom kulisserna – häng med i produktionen, foton från nätverksdagar och kundcase
    • PUSHA/SÄLJA: Info om storsäljare, nyheter

Följ upp och utvärdera innehållsstrategin

Glöm inte att följa upp insatserna efteråt. Om du ser att folk slutar öppna nyhetsbreven som skickas varje vecka kan du minska till två i månaden i stället. Om engagemanget på inläggen går ner kanske du behöver tänka om. Att tweaka och finjustera är effektivt!

Budget – vad får innehållsproduktionen kosta?

Vad får marknadsföringen kosta? Det finns egentligen inga begränsningar, men samtidigt går det att komma undan med mindre investeringar. Generellt sägs det att 10 % av företagets omsättning ska läggas på marknadsföring.

Fördelen med digital marknadsföring är att man kan starta i liten skala. T.ex testköra en annons med en lägre budget och se vad du får resultat. Det innebär att du har kontroll över utgifterna på ett helt annat sätt. Man brukar skilja på organisk trafik och betald trafik. Men vad betyder det?

Organisk trafik

Organisk trafik kommer från blogginlägg och nyhetsbrevsutskick som inte kostar något att få spridning på, mer än själva investeringen för att skapa innehållet. Textinnehållet tjänar på att SEO-optimeras så att hemsidan får trafik via Google. En del väljer att göra det själv eller ta hjälp av en skribent. Det kan ta tid att få exponering. Håller innehållet hög kvalitet kommer du att få mer avkastning för pengarna. Det finns dock inga garantier att synas för just din idealkund.

Betald trafik

Om du vill nå ut till fler snabbare är Google Ads och sponsrade inlägg att föredra. Med Google Ads betalar du en summa för att synas högt upp i Googles sökresultat.

Likadant betalar du för att sociala medie-annonsen ska visas till utvalda målgrupper på samma plattform. Ett tips är att kombinera dessa organisk/betald trafik och utvärdera vad som fungerar bäst.

Viktig research inför innehållsstrategin

För att kunna skapa en bra innehållsstrategi bör du också överväga följande:

    • Vad är kunderna intresserade av att veta? Vilka frågor ställer de?

    • Vad är deras drömmar, drivkrafter och känslor – på djupet

    • Vilka hashtaggar vill företaget synas på?

    • Vilken känsla vill jag att kunderna ska få när de läser mitt content och interagerar med företaget? Är vi lekfulla, seriösa eller trendiga? Vilka nyckelord och begrepp är aktuella?

    • Vilka foton ska jag använda – går det bra med stock photos, mobilbilder eller ska jag ta hjälp av en professionell fotograf?

    • Vem kan jag samarbeta med – är influencers aktuellt?

    • Hur mycket till vill jag avsätta till att svara på frågor i sociala medier och interagera med andra konton? Nuförtiden premieras aktivitet på plattformen. Mer aktivitet – mer spridning.

Analysera konkurrenterna

Om du inte riktigt känner dig säker på hur du ska vässa budskapet och nå din målgrupp är ett tips att kolla på vad konkurrenterna gör.

Det går så klart att göra manuellt genom att besöka deras sociala medier och Instagram för att se vilken typ av följare de har, hur de interagerar med kontot och vad för typ av inlägg som läggs upp. Social listening, kallas det.

Om du vill få idéer på blogginlägg brukar de flesta SEO-verktyg visa vilka andra företags blogginlägg som drar mest trafik. Det kan självklart ge dig inspiration på ämnen att skriva om, som dessutom är sökbara.

Ett sådant exempel är någon som söker ”Varför ska du välja ekologiskt?”.

Skapa ett årshjul

Ett bra sätt att få idéer och uppslag till din innehållsstrategi är att kolla upp vilka högtider och dagar som kan flätas in i den på ett smidigt sätt. Detta kan så klart anpassas efter aktuell bransch. Om du marknadsför en livsmedelsprodukt kan det vara bra att ha koll på dagar som Världshälsodagen eller andra matrelaterade högtider.

Se också till att synka marknadsföringsaktiviteterna med röda dagar, påskfirande eller midsommar. Runt Black Friday är det alltid hög konkurrens om annonseringen och mindre företag kanske inte vill bränna alla pengar på annonser just denna vecka.

Var gärna inkluderande i kommunikationen. Förutom God jul kan du önska Happy Pride eller uppmärksamma slutet på Ramadan. Utgå från alla möjliga delar av samhället.

Ett årshjul hjälper dig att skapa en balans mellan aktuellt innehåll och tidlöst innehåll. Du kan både åka snålskjuts på trender och tendenser och erbjuda klassiskt, värdeskapande innehåll.

Följ upp innehållsstrategin – ger den till resultat?

Digital marknadsföring handlar om att mäta trafik och engagemang för att se om innehållet presterar så som du önskar. Det finns en hel del KPI:er(metrics) som ger en hint om hur framgångsrikt företagets content är. Följande är positivt:

Content på hemsidan

    • Många unika besökare på varje blogginlägg

    • Läsaren lägger tid på att stanna kvar och läsa en enskild sida

    • Hög konverteringsgrad – t.ex klickar de på ”kontakt”knappen i inlägget

Sociala medier

    • Hög CTR – dvs. många väljer att klicka på annonsen. Det brukar finnas benchmarks i varje bransch, det vill säga förväntad CTR %.

    • Hög engagemangsgrad – Antalet exponeringar (varje gång en användare ser innehållet) jämfört med antalet kommentarer

    • Högt följarantal

    • Många likes på varje inlägg

    • Fördelaktig ROA – Andelen konverteringar jämfört med kostnaden för annonsen

Stirra dig inte blind på enskilda KPI:er utan försök att skapa dig en helhetsbild. Det kan också vara svårt att mäta varumärkesstyrkan och vilka insatser som leder till köp och konverteringar. Någon som ser en annons och tipsar fem släktingar (som går raka vägen och köper produkten) dyker inte upp i statistiken på Meta.

Ett sätt att se om varumärket blivit starkare är att se om sökningarna på företagsnamnet ökar i Analytics.

Lägg grunden för din innehållsstrategi redan idag

Nu har du förhoppningsvis fått lite idéer och uppslag för din innehållsstrategi. Börja med att sätta upp väggarna i huset först innan du börjar bestämma inredning och väggfärger. En balans mellan kreativitet och analys brukar vara en vinnande lösning när du vill öka synligheten online. Här kan du läsa mer om du vill få hjälp med att utforma en innehållsstrategi för hemsida och sociala medier.

Rulla till toppen