Den vill jag ha! Skriv bra produkttexter som säljer

Produkttexter är viktiga för att driva försäljning online. De marknadsför produkten och förbättrar rankingen i sökmotorerna. Eftersom kunden gärna inhämtar all information själv är det viktigt att att få med ett antal aspekter. När du startar upp din webbshop är det mycket som ska falla på plats. Men hur skriver man egentligen en bra produkttext? Jag har gjort en liten crash course som tar upp det viktigaste.

Let’s go!

Produkttextens struktur

Strukturerade texter med bra innehåll är Googles melodi. Och ökar kundens köpsug.

Tänk på att skriva en titel som  beskriver produkten kortfattat. Gärna med dimensioner, volym eller aktuell version. Titeln behöver innehålla sökordet och självklart ska den inte vara för lång.

ex. Blå rakhyvel FK 2000

Ibland kan det vara en god idé att ranka på märket. I stället för att endast använda en titel med ordet “rakhyvel”  kan du skriva exempelvis skriva “Philips rakhyvel”. Då ökar chansen att få trafik från kunder som vet precis vad de vill ha och är närmare ett slutgiltigt köp.

En passande längd på produkttexter för webbshoppen är mellan 100-300 ord. Mer än så behövs inte. Försök att göra ett par radbrytningar, trots att texten är kort, eftersom många av kunderna läser på mobilen.

Måla upp en tydlig och konkret bild av produkten och dubbelkolla faktan. Siffror passar kunder som tycker om praktisk information och det blir även enklare att jämföra produkter. En balans mellan förnuft och känsla. Nämn gärna om produkten har en egenskap som avviker. Om parfymen är extra liten är det viktigt att understryka detta ( så att ingen beställer i tron att de ska få 100 ml i stället), fast i positiva ordalag: praktisk mini-storlek.

Så här kan du punkta upp de fem viktigaste egenskaperna och fördelarna/USP:arna med produkten. Märk att det både finns med värdeord och praktisk info.

  • Slitstark

  • Hållbar

  • Trendig gul färg

  • Innehåller 5 liter

  • Klassisk design

Lägg gärna in en underrubrik som innehåller sökordet. Avsluta med en stark mening och gärna en CTA som ökar chansen till konvertering .

SEO-optimera de tillhörande bilderna genom att ge dem alt-taggar som matchar sökordet.

Sälj med ord

En bra produkttext är informativ och säljande. Den svarar på kundernas frågor och överbrygger eventuella köptrösklar. De allra flesta letar efter en produkt som kan lösa deras problem och leva upp till deras önskemål. När vi väljer att köpa från vissa märken eller företag kan det också vara ett sätt att stärka vår identitet. Därför bör produktbeskrivningen både lyfta fram praktisk information, men också berätta en historia som gör att köparen känner att produkten stämmer med dess livsstil.

En person som köper örtte kanske inte bara är någon som vill dricka något varmt utan avnjuta en hälsosam kopp när den kommer hem från yogastudion och tänder mysiga doftljus. Måla upp en inbjudande scen och landa sedan i mer specifika detaljer.

Exempel på produktegenskaper att lyfta fram:

Vilket problem löser produkten eller tjänsten – Tidsbesparande? Kunskap? Komfort? Bra för hälsan?

Har den unika egenskaper som ingen annan har?

Vilken känsla framkallar den?

Är det en legendarisk, klassisk eller en spännande produkt?

Är den prisvärd – duo-pack eller specialutgåva?

Är den stor eller liten?

Medföljer det tillbehör? T.ex kan du skriva att batterier ingår om det gäller teknik

Anpassa produkttexten efter målgruppen

Bra produkttexter är skrivna för målgruppen och har en genomgående tonalitet. Om företaget säljer parfym så kan det vara bra att referera till begrepp inom mode- och skönhetsbranschen. Var trovärdig och visa din kunskap på ett roligt och lättsamt sätt. Se det som att du förklarar något för en vän eller bekant.

Power words spelar på rätt känslor

Det finns en mängd beskrivande ord som hjälper dig att sälja med rätt känsla. Här följer några exempel:

Uppmuntran

Fantastisk, imponerande, unik

Oro

Passa på, missa inte, begränsad, först till kvarn

Entusiasm

Fira, hylla, svåröverträffad, magisk, härlig

Passion

Fartfylld, kaxig, lockande, ljuv

Ha-begär

Trendande, limited edition, prisvärd, optimal, efterlängtad

Trygghet

Autentisk, säker, hållbar, professionell, transparent

Sist men inte minst. Det är kunden som är i centrum. Tänk inte vi, vi, vi. Det är du (kunden) som ska adresseras.