Skriv en säljande produkttext i 5 enkla steg

Produkttexter hjälper företaget att driva försäljning online. Eftersom kunden gärna inhämtar all information själv inför ett köpbeslut är det viktigt att texterna är informativa, säljande och rankar högt i sökmotorerna. Men hur skriver du egentligen en bra produkttext? Välkommen att ta del av en snabbguide med det allra viktigaste.

 

produkttext säljande

 

Implementera SEO i produkttexten

Strukturerade texter med kvalitetsinnehåll är Googles melodi. Och ökar kundens köpsug. Tänk på att skriva en rubrik som  beskriver produkten kortfattat. Gärna med dimensioner, volym eller aktuell version. Rubriken ska innehålla sökordet och självklart ska den inte vara för lång.

ex. Blå rakhyvel FK 2000

Ibland kan det vara en god idé att ranka på märket. I stället för att endast använda en titel med ordet “rakhyvel”  kan du skriva exempelvis skriva “Philips rakhyvel”. Då ökar chansen att få trafik från kunder som vet precis vad de vill ha och har varumärkeskännedom. De är oftast närmare ett slutgiltigt köp.

En passande längd på en produkttext i webbshoppen är mellan 100-300 ord. Mer än så behövs inte. Försök att göra ett par radbrytningar, trots att texten är kort, eftersom många av kunderna läser på mobilen.

Produkttexter med USP:ar och info

Måla upp en tydlig och konkret bild av produkten och dubbelkolla faktan så att den stämmer. Siffror passar kunder som tycker om logisk information och det blir även enklare att jämföra produkter. En balans mellan förnuft och känsla. Nämn gärna om produkten har en egenskap som avviker. Om parfymen är extra liten är det viktigt att understryka detta ( så att ingen beställer i tron att de ska få 100 ml i stället), fast i positiva ordalag: praktisk mini-storlek.

Så här kan du räkna upp de fem viktigaste egenskaperna och fördelarna/USP:arna med produkten i produkttexten. Notera att det både kan vara värdeord och praktisk info:

  • Slitstark
  • Hållbar
  • Trendig gul färg
  • Innehåller 5 liter
  • Klassisk design

Lägg gärna in en underrubrik som innehåller sökordet. Avsluta med en stark mening och gärna en CTA som ökar chansen till konvertering. SEO-optimera de tillhörande bilderna genom att ge dem alt-taggar som innehåller sökordet.

Sälj in en lösning på kundens problem

En bra produkttext är informativ och säljande. Den svarar på kundernas frågor och sänker eventuella köptrösklar. De allra flesta letar efter en produkt som kan lösa problem och leva upp till deras önskemål. När vi väljer att köpa från vissa märken eller företag kan det också vara ett sätt att stärka vår identitet. Därför bör produktbeskrivningen lyfta fram praktisk information, men också berätta en historia som gör att köparen känner att produkten stämmer överens med hens livsstil.

En person som köper ditt örtte kanske inte bara är någon som vill dricka något varmt utan avnjuta en hälsosam kopp när den kommer hem från yogastudion och tänder mysiga doftljus. Måla upp en inbjudande scen och landa sedan i mer specifika detaljer.

Search intent påverkar också produkttextens rankningspotential. Kunden söker vanligtvis inte efter snygga, metalliska hammare utan använder snarare sökfrasen”hur spikar jag upp mina tavlor”.

Glöm inte att skilja på features och benefits. Du kanske älskar alla teknikaliteter med de nya högtalarna i webbutiken medan någon kanske bara vill ha en bra fest med grymt ljud.

Feature: Bra bas och diskant. Benefit: Inget burkigt ljud.

Exempel på produktegenskaper att lyfta fram:

  • Vilket problem löser produkten eller tjänsten – Tidsbesparande? Kunskap? Komfort? Bra för hälsan?
  • Har den unika egenskaper som ingen annan har?
  • Vilken känsla framkallar den?
  • Är det en legendarisk, klassisk eller en spännande produkt?
  • Är den prisvärd – duo-pack eller specialutgåva?
  • Är den stor eller liten?
  • Medföljer det tillbehör? T.ex kan du skriva att batterier ingår om det gäller teknik

Anpassa produkttexten efter målgruppen

Bra produkttexter är skrivna för målgruppen och har en konsekvent tonalitet. Om företaget säljer parfym så kan det vara bra att referera till begrepp inom mode- och skönhetsbranschen. Var trovärdig och visa din kunskap på ett roligt och lättsamt sätt. Ha inställningen att du förklarar något för en vän eller bekant.

Använd power words 

Det finns en mängd beskrivande ord som hjälper dig att sälja med rätt känsla. Här följer några exempel:

Uppmuntran

Fantastisk, imponerande, unik

Oro

Passa på, missa inte, begränsad, först till kvarn

Entusiasm

Fira, hylla, svåröverträffad, magisk, härlig

Passion

Fartfylld, kaxig, spännande, ljuv

Ha-begär

Trendande, limited edition, prisvärd, optimal, efterlängtad

Trygghet

Autentisk, säker, hållbar, professionell, transparent

Sist men inte minst. Det är kunden som ska vara i centrum. Tänk inte vi, vi, vi. Det är du (kunden) som ska adresseras. Förhoppningsvis har du blivit lite klokare kring hur en bra produkttext kan se ut. Här är en snabb summering:

  1. Börja med titeln och använd sökordet i denna
  2. Inled produkttexten med sökordet
  3. Inled med kuriosa eller en fras som suger tag i läsaren
  4. Skriv ett par fördelar med produkten, cirka 2-3 paragrafer med radbrytningar emellan
  5. Avsluta starkt efter cirka 100-300 ord
frilanscopywriter

Gör avtryck med meningsfull marknadsföring

Välkommen till Kirakira Marketing. Jag heter Mika Dahlquist och frilansar som copywriter, skribent och digital marknadsförare. Här delar jag med mig om tips och råd kring digital marknadsföring, skrivande och kreativitet. Och en del om kultur och upplevelser.

Vill du förbättra synligheten online? Tveka inte att ta kontakt!