Vilka är de viktigaste digitala marknadsföringstrenderna 2021?

Trender kommer och går i alla branscher. Digital marknadsföring är lika föränderligt som Googles algoritmer. Det gäller att hänga med för att få ditt content att ranka högt och konverteringarna att öka. 2020 var året som drev digitaliseringen framåt. I spåren av Corona ökade digitala tjänster och onlineshopping. Social isolering gjorde konsumenterna mer öppna för nya livsstilar och shoppingupplevelser. Kanske har du redan upptäckt dessa företeelser för länge sedan, men här är i alla fall några exempel på viktiga trender som det skrivs mest om på nätet just nu.

  1. Hållbarhet är viktigare än någonsin
  2. Featured snippets
  3. Prioritering av bildsök
  4. Nya målgrupper ökar i betydelse
  5. Facebooks minskande popularitet är ett faktum
  6. Interaktivt content
  7. Kunderna vill ha äkta engagemang
  8. Microinfluencers

marknadsföringstrender

Trend 1. Hållbarhet är viktigare än någonsin

Det blir ännu viktigare för varumärken och företag att profilera sig med hållbara produkter. Moderna kunder är mycket medvetna och gör noggrann research för att genomskåda eventuella försök till greenwashing. Kunderna vill visa att de tar ställning mot miljöförstöring och nedskräpning. Du kan vinna förtroende genom att ha med organiska inslag i din grafiska profil, fixa miljövänliga give aways eller samla in pengar till någon välgörenhetsorganisation.

Trend 2. Featured snippets

Vill du att ditt blogginlägg ska knipa Googles förstaplats? Då är det inte bara högst upp i serp:en du vill hamna utan även få med en ’featured snippet’. Det innebär att inte bara meta titeln och meta description presenteras i sökresultatet utan även en lista eller sammanfattning från ditt blogginlägg, guide eller tutorial. Målet är att det ska bli smidigt för läsaren att slippa klicka sig in på sidan och istället kunna läsa en enkel och matnyttig sammanfattning/lista av innehållet.
 
Hur får du med en featured snippet som länkar till ditt innehåll? Detta görs möjligt när du skriver en guide med long-tail sökord som svarar på frågor som ”Hur gör man….”. Se gärna till att ha punktlistor och liknande i texten.

Trend 3. Prioritering av bildsök

Bildsök blir allt vanligare och därför bör alla alt-taggar vara på plats. Om du har en svart stol som du vill marknadsföra på webbsidan ska alt-taggen självklart heta ’Svart stol’ MEN även själva bildnamnet ska vara svartstol.jpeg. Överlag är det viktigt att ha koll på det visuella, inte minst om du driver en e-handel. E-handelsreturerna minskar när det kunden ser på skärmen innan köp är en vettig representation av verkligheten.

Trend 4. Nya målgrupper ökar i betydelse

Nu börjar Generation Z på allvar göra sitt intåg på arbetsmarknaden och inom högre utbildning. Se därför till att inte missa denna viktiga målgrupp när du skapar content. Samtidigt har Generation Baby Boomers börjat handla mer på nätet eftersom de isolerat sig hemma på grund av Covid-19.

Trend 5. Facebooks minskande popularitet är ett faktum

Det är inte säkert att din målgrupp prioriterar Facebook. Kanske har du märkt av Facebooks nedgång de senaste åren samt framväxten av nya sociala medier som TikTok. Det behöve dock inte betyda att din målgrupp har övergett Facebook. Det beror helt enkelt på. Preferenser blir mer och mer specifika och påverkas av allt från geografisk placering, ålder, kön, utbildningsnivå och livssituation.

Trend 6. Interaktivt content

Nu är det allt viktigare att ha med roliga undersökningar, quiz och 360-bilder på hemsidan. Även möjligheten att testa AR (augmented reality) har blivit mer och mer poppis. IKEA har en interaktiv app-funktion där du kan se hur deras möbler ser ut hemma dig med hjälp av din egen kamera. Du vill alltså ge dina besökare möjligheten att swipea, klicka och vrida på webbsidans element. Allt för att kunna få vettiga tips och råd innan de tar ett köpbeslut.

Trend 7. Kunderna vill ha äkta engagemang

Storytelling har länge varit på tapeten, och nu vill konsumenterna gärna se autentiska bilder och berättelser om vad som händer bakom kulisserna. Det innebär att i stället för att endast visa en annonsbild på den dyra parfymen så behöver ni också presentera kamerateamet bakom och hur själva fotograferingen gått till. Smygtittar inför lanseringar eller liknande är också ett smart sätt att skapa en hype. Kanske kan ni till och med gå live via Instagram reels som är all that år 2021.

Trend 8. Microinfluencers

Börjar du tycka att influencers känns så… 2107? Tänk om! Influencers fortsätter att vara mycket viktiga för att driva försäljning. Nytt är att microfluencers med färre följare är något att satsa på när det kommer till att skapa engagemang för en mycket specifik målgrupp. De som litar på och respekterar sin favoritinfluencer är benägna att köpa produkter som hen rekommenderar.