Jag inledde min bana som skribent genom att skriva längre texter för Google, så kallad content writing. Då blev jag också bekant med copy för webben som ofta anpassas för mindre skärmar och ett snabbare tempo. Men vad är egentligen skillnaden mellan copy och content? Bli lite klokare med följande guide.

Skillnad på copywriting och content writing 

Eftersom både copywriting och content writing är en del av företagets inbound marketing-strategi är det viktigt att förstå skillnaden mellan dessa två. Gemensamt för de båda skrivsätten är att de behöver ha rätt tonalitet, bra flyt och passa målgruppen. Som beställare, konsult eller webbansvarig underlättar det att kunna skilja på copy och content. Inte minst för att få en uppfattning om vilken kompetens som behövs och vilken effekt texterna ger.

Vad är content writing?

Content writing går ut på att utöva din expertis i ämnet i kombination med vass storytelling. Läsaren ska känna sig inspirerad och förhoppningsvis lära sig något nytt. Det handlar om att få kundens förtroende så att den köper din tjänst eller produkt. Förhoppningsvis får du också en återkommande kund och kanske rentav en ambassadör för er verksamhet.

Några exempel på content:

  • Blogginlägg med text och bild
  • Guider
  • Text till landningssidor och kategorisidor
  • Brandtexter
  • Whitepapers
  • Ett längre inlägg i sociala medier

Ditt content behöver också SEO-optimeras för att ranka bättre i sökmotorerna. Ofta behöver du skriva minst 300 ord och använda sökordet flera gånger för att vinna Googles gunst. Det vanligaste ordantalet är mellan 700-1500 ord.

Content writings spirit animal: uggla

Vad är copywriting?

Nu höjer vi tempot. Bra copy handlar om att väcka kundens intresse. Du vill att den ska agera och att klicka på köpknappen eller prenumera på nyhetsbrevet. CTA står för call-to-action, vilket det är precis vad det handlar om.

Copywriting går ut på att pitcha idéer och produkter. Endast några få, utvalda ord kan få stor betydelse i marknadsföringssammanhang. Tänk bara på alla kända reklamslogans genom historien. I’m worth it. Under 80-talet lanserade svenska staten klassiska fraser som Spola kröken och Rör inte min kompis.

Till skillnad från content, består copy av kortare textfraser, det vill säga ämnesrader i nyhetsbrev, eller rubriken/puffen på webbsidans förstasida. Det kan också vara en klickbar Google Ads-annons. Med hjälp av vass produktcopy säljer du in den där stickade mössan som klarar vinterns bitande iskyla.

Att skriva kort copy är väl inte lika tidskrävande?

Är det då enklare att skriva copy eftersom det är mindre text? Inte alls.

En copywriter kan fundera i  timmar eller dagar på att få till den där perfekta, säljande meningen. Företagets varumärke och tonalitet behöver gestaltas med några få ord. Dessutom gäller det att ha koll på omvärlden vilket innefattar både trender och nyhetshändelser. Fel ord eller uttryck kan få mycket kritik. Timingen får helt enkelt inte vara fel.

Copywritings spirit animal: påfågel

Content skapar värde och långsiktiga relationer

Copy skapar omedelbart intresse och förmedlar rätt känsla

 

Föredrar jag content writing eller copy?

Om jag måste välja? När jag gillar ämnet eller tycker att det gör skillnad, så älskar jag content writing. Det känns som jag får lära mig mer på djupet samtidigt som jag sprider kunskapen vidare till andra.

Copy är skoj eftersom det ger utrymme att arbeta med kreativa koncept. Det övergripande syftet blir att väcka intresse. Dessutom kan man involvera fler i processen som till exempel grafiker och videokreatörer. Microcopy, även kallat UX-writing, är på frammarsch. Microcopy förbättrar användarupplevelsen.

Det tråkiga svaret blir alltså – det beror på. 

Summan av kardemumman

Nu hoppas jag att du har blivit något klokare kring vad content writing och copywriting är. De är lika men ändå så olika. Det kräver bland annat två helt olika mindset. Tveka inte att höra av dig om du har några fler frågor. 

 

Rulla till toppen