PATIENT 67 | Dennis Lehane

VINDENS SKUGGA | Carlos Ruiz Zafón
Ett vackert äventyr som handlar om Daniel som hittar boken Vindens Skugga och dras in i ett gammal släktmysterium. Roman är ett epos, anser jag. Den härliga läsningen gav mig chansen att stifta bekantskap med en av mina litterära favoritkaraktärer, Fermín, med världens mest underhållande svada. Miljöerna i Barcelona är väl beskrivna. En bok som innehåller allt!FRÄMLINGEN | Albert Camus
En av de mest intressanta romankaraktärerna – likgiltiga Mersault. Romanen är mycket kraftfull trots sin enkelhet.VI KOM ÖVER HAVET | Julie Otsuka
DOKTOR GLAS |Hjalmar Söderberg

MONTECORE | Jonas Hassen Khemiri
Jag bara älskar språket, det är varmhjärtat och underhållande. Roman är fylld av karaktärer och tokroligheter. Anekdotisk och bitterljuv. Den handlar om bilden av Jonas far, som var en tunisisk flykting. Den är lika mycket en skildring av det svenska samhället som en berättelse om en far och hans son.KVINNAN PÅ TÅGET | Paula Hawkins
En synnerligen intressant intrig och spännande berättelse där vi inte riktigt litar på ”protagonisten”. Diskbänksrealism blandas med relationsdrama, i romanen där Rachel bevittnar ett mord i ett bostadshus sett från sitt tågsäte.MÅNPALATSET | Paul Auster
Roman om slumpen, livets gång och valen vi gör. En samling människoöden vävs samman fint, som bara Auster kan. Sagolik men intellektuellt utmanande.SÅ VAR DET INGEN KVAR | Agatha Christie
En riktigt klassisk deckare och en av mina starkaste läsupplevelser som tonåring. En riktig ”whodunnit” där man får lägga ihop pusslet själv. En efter en, mördas de tio besökarna på en isolerad ö utifrån ett gammalt barnkammarrim…MOMO ELLER KAMPEN OM TIDEN | Michael Ende

/´Sometimes, when you’ve a very long street ahead of you, you think how terribly long it is and feel sure you’ll never get it swept.
He gazed silently into space before continuing. ’And then you start to hurry,’ he went on. ’You work faster and faster, and every time you look up there seems to be just as much left to sweep as before, and you try even harder, and you panic, and in the end you’re out of breath and have to stop – and still the street stretches away in front of you. That’s not the way to do it.
He pondered a while. Then he said, ’You must never think of the whole street at once, understand? You must only concentrate on the next step, the next breath, the next stroke of the broom, and the next, and the next. Nothing else.’/