SEO. It’s bananas. B-A-N-A-N-A-S.
Eller är det verkligen det? SEO optimering, eller sökmotoroptimering som det också kallas, kan verka svårt och krångligt. Men det behöver det inte vara. Genom att beta av de olika delarna systematiskt kan du snabbt komma in i matchen och SEO optimera din hemsida för att komma högre upp på Google. Läs vidare för att ta del av flera användbara SEO tips och smarta knep.
Vad är SEO?
SEO står för search engine optimization och handlar om att ranka i olika sökmotorer, primärt Google. Hemsidor som rankar högt hamnar på förstasidan och får oftast mer trafik, vilket ökar chansen att omvandla besökare till kunder. Algoritmerna avgör vilka sidor som rankar högt och tar hänsyn till en rad rankingfaktorer som sidans laddtid, värde, användarvänlighet och struktur. Oftast satsar företaget på att ranka på ett primärt sökord och ett par andra fraser eller ord kopplat till verksamheten.
SEO-tips 1) Hitta rätt sökord till hemsidan
Steg 1 i ditt SEO-arbete är så klart att hitta sökord att ranka på. Det finns flera bra verktyg att använda och personligen gillar jag Ahrefs och SE Ranking vid SEO-optimering av hemsidan.
Du kan hitta sökord som är populära att ranka på i din bransch, men nackdelen är att konkurrensen är högre. Därför tjänar du på att även försöka ranka på sökord som har lägre konkurrens för att lättare sno åt dig en placering på Googles förstasida.
På varje sida behöver du implementera ett primärt sökord och optimera sidan för att främja indexeringen på Google. Det går så klart bra med en del keyword-varianter så att texten blir fylligare och varierad.
Ett tips när du skapar SEO-texter till hemsidan är att optimera både för sökord och sökfraser. Long-tail sökord håvar in besökare med ett specifikt search intent som till exempel ”hur hittar jag den snabbaste bilen” när ett enstaka sökord i stället kunde vara ”Porsche”. Du når på så sätt kunder som är längre bort från ett köpbeslut, eller som inte känner till ert varumärke eller företag.
Fördelen är att konkurrensen är lägre med long tail-sökord. När du använder sökordet får det gärna nämnas i de första meningarna. Likadant ska du helst avsluta de sista meningarna i texten med sökordet för att befästa budskapet – seal the deal så att säga.
Vad är search intent? Jo, det är vad användaren förväntar sig att hitta när de skriver in ett specifikt sökord på Google. Om du söker på ”köpa bananer” för att köpa frukt ser Google till att analysera kontexten på tusentals landningssidor. Så hamnar du inte på en sida om nya spelet Bananön, i stället för ICA:s fruktutbud.
En tumregel för SEO-texter är att begränsa antalet sökord/fraser till ett maxantal på 5 stycken. Keyword stuffing är kanske något du redan har koll på, men det tål att upprepas att för många sökord gör att det ser forcerat ut. Ta för vana att söka på sökordet och se hur många gånger det markeras i brödtexten på hemsidan. Som standardregel kan du överväga följande:
-
- Primärt sökord cirka 3 ggr
-
- Sekundärt sökord cirka 3 ggr
Ett bra riktmärke är att använda ungefär 2 sökord per 100 ord.
SEO-tips 2) Använd rätt textmängd
Åsikterna inom SEO går isär kring hur lång en text måste vara för att ranka högt i sökmotorerna. Google belönar sidor som användaren stannar kvar länge på, vilket kan öka om texten håller hög kvalitet och tillför värde. En artikel på cirka 700-1000 ord är att föredra.
Om du i stället skriver kortare säljcopy är dess uppgift att svara på frågor och ska åtminstone innehålla 300 ord. Samma sak gäller för produktcopy. Fokus ska alltid vara på läsaren – texterna måste vara läsvänliga, helt enkelt! Här kan du läsa mer om hur du lyckas med ditt content.
SEO-tips 3) Hög läsbarhet
En aspekt som ökar SEO-texternas läsbarhet och i sin tur ökar sidans rankingpotential är deras struktur. Är paragrafernas ordning logisk och är texten luftig och lätt att läsa?
Använd gärna punktlistor och underrubriker för att guida läsaren rätt. En SEO-variabel som numera tas upp som ett plus i kanten är att skriva vissa nyckeltermer i fetstil, eftersom detta berättar för Google vad som är viktigt på sidan.
SEO-tips 4) SEO-anpassade rubriker
Sökordet i SEO-texterna på hemsidan ska helst vara med i alla rubriker, men det måste se naturligt ut. Därför behöver inte varenda rubrik innehålla sökordet. Det kan med fördel placeras längst fram i meningen, men om det ser alltför krystat ut kan du rucka på denna regel.
Du ska bara använda 1 H1-tag, men ett flertal H2-taggar. H3 och H4:or används för underrubriker till en H2:a. Se till att det finns en logisk hierarki mellan dessa.
SEO-tips 5) Vässa meta-titeln och meta-beskrivningen
Varje landningssida på hemsidan ska en unik meta titel och meta beskrivning med huvudsökordet i. Eftersom detta är resultatet som syns i SERP:en (Googles sökresultat) ska också texterna vara konverterande och klickvänliga. Här är alltså en kombination av kreativitet och SEO-tänk att föredra.
-
- Längd på Metatitel 50-60 tecken
-
- Längd på Meta-beskrivning ca 160 tecken
I hemsidebyggare WordPress finns det fler smidiga plugins som kan hjälpa dig att optimera meta titeln och meta-beskrivningen. En av dessa är Yoast. Bilden ovan visar ett exempel på en bra kombo med självaste Yoast som avsändare – see what I did there? ;).
SEO-tips 6) SEO-optimera bilderna på hemsidan
Det är lätt att glömma bort att även bilderna och inte bara texterna på hemsidan ska optimeras för sökordet för att ranka högre på Google.
Helst ska både filnamnet och alt-taggen ha ett och samma sökord, som också ska stämma överens med det ord sidan rankar på.
Det innebär att om du har en sida som rankar på gul bil, ska alt-taggen också vara gulbil samt filnamnet gulbil.jpeg.
Bildsök är populärt och chansen är stor att bilden som är kopplad till hemsidans landningssida dyker upp i resultatet.
SEO-tips 7) Sökord i hemsidans url
Krångla inte till det i onödan. Det finns ytterligare ett enkelt sätt att optimera sajten för sökmotorerna.
www.skaffa.com/skaffagulbil är en mycket bättre url än www.hej.com/gula-123-xyz-bil om du vill ranka på sökordet gul bil för den specifika landningssidan. Url:en ska helst vara så enkel och okomplicerad som möjligt. I WordPress kan du ändra namnet på url:en enkelt efter att sidan skapats. Men vänta inte för länge så att Google indexerar fel sidadress.
SEO-tips 8) Vikten av uppdaterade och relevanta texter
Om du uppdaterar hemsidan med nya SEO-texter och värdefullt content kan det påverka rankingen på Google positivt. Det kan vara en god idé att göra en ordentlig site audit. Vilka sidor verkar gamla och inaktuella?
Om artikeln för ett par år sedan fortfarande är värdefull men inte får trafik kan det vara värt att testa nya sökord att ranka på. Eller kanske ändra om i rubriker och paragrafer.
Värt att tänka på vid en SEO-audit är:
-
- Brutna länkar – sidor som inte existerar
-
- Sidans laddtid – är den för lång?
-
- Hur ser sidan ut i mobilen?
-
- Vilka sidor har högst bounce rate? Kolla gärna Google Analytics
SEO-tips 9) Glöm inte länkbygget
När du korslänkar innehåll ger du värde till läsaren som får lättare att navigera till liknande och kompletterande innehåll. Denna signal snappas upp av Google som kommer att värdera sajten högre. Det betyder att en artikel som handlar om att flytta hemifrån och tar upp vikten av att putsa fönster i sin tur skulle kunna länka till en specifik sida om fönsterputsning.
Här är det läge att vara lite smart och intuitiv kring länkningen av innehåll. Det är också ett utmärkt sätt att återanvända gammalt content och plocka fram det i rampljuset igen.
Om du skriver om dina bästa böcker 2021 är det läge att länka till inlägg som handlar om samma tema, exempelvis lästa böcker för 2020, 2019 osv.
SEO är ett långsiktigt arbete – satsa på att optimera hemsidan kontinuerligt!
Förhoppningsvis har du blivit något klokare av denna översiktliga guide. Det allra viktigaste är att börja med SEO-optimering så snart som möjligt för att se goda resultat längre fram.
Satsa på SEO-texter som både rankar och levererar värde så börjar du snart synas på Google. Att analysera, utvärdera och tweaka är vägen framåt.