Sökmotoroptimering – alla SEO-tips du behöver för att ranka högre på Google!

SEO. It’s bananas. B-A-N-A-N-A-S. 

Eller är det verkligen det? SEO, eller sökmotoroptimering som det också kallas, kan verka svårt och krångligt. Men det behöver det inte vara. Genom att beta av de olika delarna systematiskt kan du snabbt komma in i matchen och optimera din hemsida för att ranka högre på Google. Läs vidare för att ta del av flera användbara SEO tips och smarta knep.

seo optimering - ranka på Google

Vad står SEO för?

SEO står för search engine optimization och handlar om att ranka i olika sökmotorer, primärt Google. Hemsidor som rankar högt hamnar på förstasidan och får oftast mer trafik, vilket ökar chansen att omvandla besökare till kunder. 

Algoritmerna avgör vilka sidor som rankar högt och tar hänsyn till en rad rankingfaktorer som sidans laddtid, värde, användarvänlighet och struktur. Oftast satsar företaget på att ranka på ett primärt sökord och ett par andra fraser eller ord kopplat till verksamheten.

SEO-tips 1) Hitta och implementera sökord på hemsidan

Steg 1 för sökmotoroptimeringen är så klart att hitta sökord att ranka på – med en sökordsanalys. Det finns flera bra verktyg att använda och personligen gillar jag Ahrefs och SE Ranking.

Du kan hitta sökord som är populära att ranka på i din bransch, men nackdelen är att konkurrensen är högre. Därför tjänar du på att även försöka ranka på sökord som har lägre konkurrens för att lättare sno åt dig en placering på Googles förstasida. 

På varje sida behöver du implementera ett primärt sökord och optimera sidan för att främja indexeringen på Google. Det går så klart bra med en del sökordsvarianter så att texten får bättre flyt.

Ett tips när du skapar SEO-texter till hemsidan är att optimera både för sökord och sökfraser. Long-tail sökord håvar in besökare med ett specifikt search intent (exempelvis en lösning på ett problem) som till exempel ”hur hittar jag den snabbaste bilen” när ett enstaka sökord i stället kunde vara ”Porsche”. Du når på så sätt kunder som är längre bort från ett köpbeslut, eller som inte känner till ert varumärke eller företag. Fördelen är att konkurrensen är lägre med long tail-sökord. 

En tumregel för SEO-texter är att begränsa antalet sökord/fraser till ett maxantal på 5 stycken. Keyword stuffing är kanske något du redan har koll på, men det tål att upprepas att för många sökord gör att det ser forcerat ut.

Ha för vana att söka på sökordet och se hur många gånger det markeras i brödtexten på hemsidan. Som standardregel kan du överväga följande:

  • Primärt sökord cirka 3 ggr
  • Sekundärt sökord cirka 3 ggr

Ett bra riktmärke är att använda ungefär 2 sökord per 100 ord.

När du använder sökordet får det gärna nämnas i de första meningarna. Likadant ska du helst avsluta de sista meningarna i texten med sökordet för att befästa budskapet ytterligare.

Vad betyder search intent inom SEO? 

Jo, det är vad användaren förväntar sig att hitta när de skriver in ett specifikt sökord på Google. Om du söker på ”köpa bananer” för att köpa frukt ser Google till att analysera kontexten på tusentals landningssidor. Så hamnar du inte på en sida om nya spelet Banan-ön, i stället för ICA:s fruktutbud.

SEO-tips 2) Satsa på rätt textmängd

Åsikterna  går isär kring hur lång en text måste vara för att ranka högt i sökmotorerna. Google belönar sidor som användaren stannar kvar länge på, vilket kan öka om texten håller hög kvalitet och tillför värde. En artikel på cirka 700-1000 ord är att föredra. 

Om du i stället skriver kortare säljcopy är dess uppgift att svara på frågor och ska åtminstone innehålla 300 ord. Samma sak gäller för produktcopy. Fokus ska alltid vara på läsaren – texterna måste vara läsvänliga, helt enkelt! Här kan du läsa mer om hur du lyckas med ditt content.

SEO-tips 3) Hög läsbarhet

En aspekt som ökar SEO-texternas läsbarhet och i sin tur ökar sidans rankingpotential är deras struktur. Är paragrafernas ordning logisk och är texten luftig och lätt att läsa? 

Använd gärna punktlistor och underrubriker för att guida läsaren rätt. 

En SEO-variabel som numera tas upp som ett plus i kanten är att skriva vissa nyckeltermer i fetstil, eftersom detta berättar för Google vad som är viktigt på sidan.

SEO-tips 4) SEO-anpassade rubriker

Sökordet i SEO-texterna på hemsidan ska helst vara med i många rubriker, men det måste se naturligt ut. Därför behöver inte varenda rubrik innehålla sökordet. Det kan med fördel placeras längst fram i meningen, men om det ser alltför krystat ut kan du rucka på denna regel. 

Vid sökmotoroptimering ska du endsat använda 1 H1-tag, men ett flertal H2-taggar. 
H1 – Huvudrubrik/sidtitel
H2= Underrubrik

H3 och H4:or används för underrubriker till en H2:a. Se till att det finns en logisk hierarki mellan dessa.

SEO-tips 5) Vässa meta-titeln och meta-beskrivningen

Varje landningssida på hemsidan ska en unik meta titel och meta beskrivning med huvudsökordet i. Eftersom detta är resultatet som syns i SERP:en (Googles sökresultat) ska också texterna vara konverterande och klickvänliga. Här är alltså en kombination av kreativitet och SEO-tänk att föredra.

      • Längd på Metatitel 50-60 tecken

      • Längd på Meta-beskrivning ca 155 tecken

    enbrametatext

    I hemsidebyggaren WordPress finns det fler smidiga plugins som kan hjälpa dig att optimera meta titeln och meta-beskrivningen. En av dessa är Yoast. Bilden ovan visar ett exempel på en bra kombo med självaste Yoast som avsändare – see what I did there? ;).

    SEO-tips 6) Optimera bilderna på hemsidan

    Det är lätt att glömma bort att även bilderna och inte bara texterna på hemsidan ska optimeras för sökordet för att ranka högre på Google. 

    Helst ska både filnamnet och alt-taggen ha ett och samma sökord, som också ska stämma överens med det ord sidan rankar på. 

    Det innebär att om du har en sida som rankar på gul bil, ska alt-taggen också vara gulbil samt filnamnet gulbil.jpeg

    Bildsök är populärt och chansen är stor att bilden som är kopplad till hemsidans landningssida dyker upp i resultatet.

    skrivalttexterseo

    SEO-tips 7) Sökord i hemsidans url

    Krångla inte till det i onödan. Det finns ytterligare ett enkelt sätt att optimera sajten för sökmotorerna.

    www.skaffa.com/skaffagulbil är en mycket bättre url än www.hej.com/gula-123-xyz-bil om du vill ranka på sökordet gul bil för den specifika landningssidan. Url:en ska helst vara så enkel och okomplicerad som möjligt. I WordPress kan du ändra namnet på url:en enkelt efter att sidan skapats. Men vänta inte för länge så att Google indexerar fel sidadress.

    SEO-tips 8) Vikten av uppdaterade och relevanta texter 

    Om du uppdaterar hemsidan med nya texter och värdefullt content kan det påverka rankingen på Google positivt. Det kan vara en god idé att göra en ordentlig site audit. Vilka sidor verkar gamla och inaktuella? 

    Om artikeln för ett par år sedan fortfarande är värdefull men inte får trafik kan det vara värt att testa nya sökord att ranka på. Eller kanske ändra om i rubriker och paragrafer. Sökmotoroptimering är ett löpande arbete.

    siteaudit

    Värt att tänka på vid en SEO-audit är:

        • Brutna länkar – sidor som inte existerar

        • Sidans laddtid – är den för lång?

        • Hur ser sidan ut i mobilen?

        • Vilka sidor har högst bounce rate dvs man lämnar den snabbt?  Kolla gärna Google Analytics

      SEO-tips 9) Glöm inte länkbygget

      Ett annat sätt att sökmotoroptimera är att korslänka innehåll ger du värde till läsaren som får lättare att navigera till liknande och kompletterande innehåll. Denna signal snappas upp av Google som kommer att värdera sajten högre. Det betyder att en artikel som handlar om att flytta hemifrån och tar upp vikten av att putsa fönster i sin tur skulle kunna länka till en specifik sida om fönsterputsning. 

      Här är det läge att vara lite smart och intuitiv kring länkningen av innehåll. Det är också ett utmärkt sätt att återanvända gammalt content och lyfta fram det i rampljuset igen. 

      Om du skriver om dina bästa böcker 2021 är det klokt att länka till inlägg som handlar om samma tema, exempelvis lästa böcker för 2020, 2019 osv.

      Off-page SEO handlar också om länkbygge – men snarare att få inlänkar från sidor med hög auktoritet. Att köpa länkar eller be andra sajter länka till din hemsida kan vara värt att utforska för att höja sidans sk. domain authority.

      Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete – utvärdera och tweaka kontinuerligt

      Förhoppningsvis har du blivit något klokare av denna översiktliga guide. Det allra viktigaste är att börja med sökmotoroptimering så snart som möjligt för att se goda resultat längre fram. 

      Satsa på SEO-texter som både rankar och levererar värde så börjar du snart synas på Google. Att analysera, utvärdera och tweaka är vägen framåt.

      Rulla till toppen