Ta företaget till nästa nivå med marknadsföring i sociala medier

Vilken lajkraket”. ”Från 10 till 1000 följare på en månad”. Det går ofta att läsa olika framgångshistorier om företag och influencers som satsar på marknadsföring i sociala medier. Oavsett vad ditt företag erbjuder, är det inte för sent att komma igång. Om du har funderat på att vara aktiv på plattformarna och nå ut till nya kunder är det dags att börja göra upp en plan. Här kommer ett par användbara tips och råd!

marknadsföring av företaget i sociala medier

Kom igång med marknadsföring i sociala medier

Det finns flera olika social medie-plattformar att välja mellan om du vill satsa på marknadsföring i sociala medier, eller SoMe, som det också heter. Ett tips är att hålla sig till 1-2 stycken. Det beror på att det tar tid att skapa inlägg och interagera med andra konton och du helst vill vara så effektiv som möjligt.

Det är gratis att skapa ett konto, men du behöver fixa med inloggningsuppgifter och välja ett kontonamn.

Vilka sociala medier-plattform passar ditt företag bäst?

När du väljer sociala medie-kanal är det viktigt att tänka på vad som passar ditt företag och bransch bäst. Det beror helt på din produkt/tjänst och målgrupp. Här är några exempel på olika plattformar och användare, jämfört med att cirka 5 miljarder använder internet. (2022).

  • Facebook cirka 2,9 miljarder användare
  • Instagram cirka 2 miljarder användare
  • LinkedIn cirka 875 miljoner användare
  • TikTok cirka 1,5 miljarder användare

Facebook attraherar de flesta målgrupper. Plattformen är känd för sina nischade grupper där folk delar intressen, tankar och idéer. Myndigheter, föreningar och liknande brukar profilera sig på plattformen. Här hänger också det äldre ålderssegmentet.

Instagram handlar mer om visuellt content med inspirerande bilder, citat, resor och lifestyle. Det är vanligt att produktbolag och e-handlare är synliga här.

TikTok är populärt bland Gen Z, dvs. personer under 25, och fokuserar mer på videos. Videos kan bli virala snabbt och många strävar efter att välta internet för en dag.

LinkedIn är en guldgruva för B2B och egenföretagare som vill nätverka med likasinnade och hitta kunder.

Varför är marknadsföring i sociala medier effektivt?

En fördel med sociala medier är att du kan nå ut till nya följare som aldrig hade hittat till hemsidan annars. Det tar nämligen ett tag att SEO-optimera den och få in trafik, cirka 1-2 månader. Även om det kan bli lönsamt på sikt går det ännu fortare på sociala medier om du engagerar dig i dem.

Det beror på att du kan interagera med andra konton och bygga relationer. Organisk räckvidd är billigare än betald annonsering och passar extra bra när du precis har startat ett nytt företag och vill etablera dig på marknaden.

Myntet har en baksida. Algoritmerna i sociala medier belönar de som bygger ett community och är aktiva regelbundet på plattformen. Om du lägger upp content på en hemsida eller blogg kan det få spridning utan att du behöver engagera dig varje dag.

Det kan dock vara svårt att skriva texter eftersom de behöver hålla en viss nivå och komma upp i mellan 700-1000 ord för att de ska ranka högt på Google. Om du däremot är bättre på att skapa små videos (reels) och lägga upp personliga, snygga bilder är det värt att fixa närvaron i sociala medier på egen hand. Summan av kardemumman:

  • Sociala medier ger oftast snabbare effekt, men kräver regelbundna insatser.
  • Textinnehåll ger oftast långsammare effekt och kräver mer grundläggande strategiskt SEO-arbete, men körs mer på autopilot när det funkar.

Framförallt är det roligt att prova sig fram på SoMe. Du kan lära dig mer om din målgrupp och idealkunder och undersöka vad som fungerar. Genom att nätverka med kunder lär du dig mer om deras problem och hur de interagerar. Därefter kan du bygga vidare på en mer övergripande contentstrategi för hemsida och i nyhetsbrev.

Andra fördelar med sociala medier för företag

Förutom att sociala medier är ett effektivt sätt att få ökad synlighet, finns det också flera andra fördelar, främst kopplat till varumärke och storytelling.

Bygg varumärke

Den visuella kommunikationen är viktig och ger en känsla för varumärket. Om färgval och typsnitt passar med logotyp och hemsida skapas en tilltalande helhet. Det gör också att företaget lättare hamnar i kundernas ”top of mind” när de väljer mellan flera alternativ.

Visa närvaro

Vad är det första du kollar upp när du vill veta mer om ett företag? Oftast går man till deras sociala medier för att se vad de gör. Att lägga upp inlägg regelbundet är som att öppna butiksdörren och sätta ut flaggan och en trottoarpratare. Det visar att företaget välkomnar nya kunder och inte är igenbommat.

Visa er expertis

Vad som är självklart för dig är inte det för andra. Det finns mängder av kunder där ute som behöver era tips och råd. Sprid dem via sociala medier och sälj genom att bygga relationer.

Hitta rätt kunder

Annonsering är kostsamt, men du kan hålla ner kostnaderna om du kan välja att göra reklam till en viss typ av kunder. Det går att justera inställningarna i annonseringsverktyget och ställa in ålder, geografisk placering och intressen. Du kan också använda retargeting för att nå de kunder som redan visat intresse för hemsidan. Det är ingen idé att marknadsföra ett veggokafé i Malmö till hamburgarälskande Gösta i Pajala eller hur?

Hur får du kunder att hitta till företagets sociala medie-konto?

Yes! Du är igång. Inläggen är skapade och publicerade, men du vill gärna ha fler följare och likes. Vad finns det för knep?

  • Kommentera och likea andras inlägg aktivt. Följ potentiella kunder och konton som du inspireras av, så följer de förhoppningsvis dig tillbaka.
  • Inkludera en länk till Instagram, Facebook eller LinkedIn i din e-postsignatur.
  • Kör the old school way. Alltså visitkort med info om konton på sociala medier
  • Ha ett foto av en QR-kod tillgänglig i mobilen som kan scannas in när du träffar någon, så att de kommer direkt till kontot. Den kan genereras på Instagram.
  • Passa på att nämna ditt konto i olika sammanhang, exempelvis på mingel, på kurser och på middagar.
  • Använd hashtaggar i inläggen som folk prenumerera på, då dyker inlägget uppe i deras flöde.
  • Betalinlägg.

Vad funkar i sociala medier – finns det några tips?

Har du funderat på hur du kan använda sociala medier för att få fler följare och likes? Satsa gärna på följande:

Tagga till!

Tagga andra konton och bjud in dem i diskussionen. Du kan också dela saker som andra lagt upp på exempelvis Instagram och göra en shout out. Detta är extra effektivt i Stories.

Tävlingar

Tävlingar är ett bra sätt att öka räckvidden eftersom folk engagerar sig i inlägget och på så sätt ökar dess spridning. Det är också ett sätt att få nya kunder att prova produkter utan kostnad. En fot i dörren, helt enkelt. Var dock uppmärksam på Metas olika riktlinjer.

Bakom kulisserna

Folk älskar att veta vad som händer i företaget och hur ni jobbar. Autenticitet engagerar.

Nyheter och kampanjer

Många följer företag för att vara först på bollen när kampanjer och erbjudanden rullas ut. Jobbsökare vill veta om några nya rekryteringar görs. Det kan också vara mer praktisk information som att ni byter lokal eller öppettider. Det finns alltid något nyttigt att dela med sig av.

Fira speciella dagar och uppmärksamma högtider

Delad glädje är dubbel glädje. Använd sociala medier för att önska God jul, Glad påsk eller lyfta Kanelbullens dag. På så sätt blir ni alltid relevanta i flödet och bygger relationer med kunderna.

Portfolio

Berätta om allt företaget har lyckats med! Skapa intresse för ett kundcase och be om feedback från andra. Formatet kan variera: videos, karusellinlägg eller ”stories”.

Några sista tips innan du kör igång med marknadsföring i sociala medier

Innan du sätter igång att bygga ditt världsimperium på sociala medier är det värt att tänka på att du inte äger kanalen utan är beroende av dess algoritmer och ändringar. Ibland har folk fått sina konton hackade eller blockade och stått utan marknadsföringskanal. Därför ska du inte endast förlita dig på en kanal utan helst kombinera två olika, samt en egen företagshemsida.

Passa också på att plugga marknadsföringslagen och god sed inom marknadsföring. Allt går undan på sociala medier och du vill inte behöva göra en onödig miss.

En annan aspekt är att du helst ska ha tid att fortsätta skapa inlägg och vara närvarande på plattformen. Det är viktigt att lägga upp inlägg regelbundet och satsa på kontinuitet. Om du plötsligt slutar och tar upp tråden långt senare kan detta påverka engagemanget. Ta hellre in någon som hjälper dig om du har ont om tid.

Rulla till toppen