Dags att skapa en företagshemsida i WordPress? Så kommer du igång!

Om du har funderat på att skapa en enkel och snygg företagshemsida i WordPress som uppfyller alla kriterier när det gäller design, funktion och innehåll har du hamnat helt rätt! Den här guiden visar hur du ger ett professionellt intryck och underlättar för kunderna att ta reda på mer om produkterna eller tjänsterna via hemsidan. Hemsideguiden kan med fördel användas som en checklista. Dessutom kan du skapa mycket i stort sett gratis, vilket är perfekt i företagets uppstartsfas!

Skapa ny hemsida i wordpress

Skapa gratis hemsida i WordPress

När du vill skapa din konverterande hemsida behövs först och främst behövs rätt verktyg. Jag tycker om att arbeta i WordPress, men det finns även andra omtyckta CMS. Några av dessa är Wix, Squarespace eller Episerver.

Fördelen med WordPress är att det är enkelt att publicera blogginlägg. Du kan hitta mycket hjälp i olika forum eftersom det är en av de största CMS-systemen i världen. Det är dessutom gratis.

Välj bland en mängd teman och installera plug-ins. Det går också att ändra teman i editorn där du kan konfigurera css.

Sidorna har blivit mycket enklare att bygga eftersom WordPress numera har modulsystem. Det innebär att du kan återanvända knappar och element för att skapa en konsekvent stil. Det är också smidigare att lägga in citat, kortkod, bilder och olika kolumner.

Du kan också installera Elementor i WordPress som är ett drop-and-drag-verktyg där du kan flytta runt på modulerna enkelt. Använder du endast standardfunktionerna är även detta gratis.

TIPS! Vilse i redigeraren? Använd Ctrl + F för att hitta rätt.

Vem riktar sig hemsidan till? Bestäm målgrupp och syfte

De flesta som sysslar med marknadsföring vet att det är viktigt att definiera målgruppen. Utmaningen är att överföra tänket till hemsidan och få besökarna att bli konverterande kunder.

Hemsidan behöver rikta sig till era idealkunder. En sida som riktar sig till småbarnsföräldrar kanske inte ska se likadan ut som en tjänst för aktiesparande eller samtalsstöd. Försök att få dessa bitar på plats innan du sätter igång med sidans layout och innehåll.

TIPS! Se vad konkurrenterna gör.

Hemsidans struktur

En av de viktigaste aspekterna när du vill skapa en enkel och proffsig företagshemsida är att göra det enkelt att navigera på den. Om du vill ge ett seriöst intryck får du inte missa följande:

Förstasidan

Den här sidan är värd att lägga extra energi på, eftersom den ger ett första intryck. En bra grej kan vara att skissa upp sidan innan du börjar arbeta med den i ett CMS. Försök få med följande sektioner:

  • En topbanner som ger ett starkt, visuellt intryck
  • En tagline som berättar för besökaren vad den kan vänta sig
  • En CTA-knapp som visas direkt i anslutning till ovan nämnda förslag
  • Något nytt som är på gång. Kanske en puff som leder till den aktuella bloggen?
  • En ny CTA för en av era tjänster eller kontaktsida/alternativt skicka meddelande-ruta
  • Eventuella omdömen från andra kunder som ger social proof
  • Tänk på att skapa mycket luft och utrymme på landningssidan och undvik för mycket text

Här kan du se några bra exempel på skarpa landningssidor. Genom att installera så kallade heatmaps kan du se var kunderna klickar och flytta runt på de element som inte uppmärksammas.

CTA-element = en knapp som uppmanar besökaren till att klicka för att göra olika saker, till exempel läsa mer på en annan sida, skicka ett mail eller ta sig vidare till ett formulär.

TIPS! Använd färgpipetten i Photoshop för att suga upp färgen från bannern när du ska bygga vidare på färgtemat.

Meny

  • Information om företaget/personen bakom
  • Kontaktsida
  • Tjänster
  • Villkor

Footer

  • Villkor
  • Integritetspolicy (om du använder cookies)
  • Kort info om företaget med logga och tagline
  • Kontaktinformation som e-post och adress (om fysisk adress finns)
  • Länkar till sociala medier

TIPS! Använd Facebook och LinkedIns egna ikoner och välj att länken ska öppnas i nytt fönster så att besökaren inte dirigeras bort från sidan.

Stilren hemsidedesign stärker företagets varumärke

Utsidan ger insidan en chans, sägs det. Det är kanske inte värt att fundera alltför mycket på floskler, utan snarare följa aktuella rön. Det visuella väcker nämligen engagemang och förmedlar företagets varumärke. Det här kan du tänka lite extra på:

  • Tänk gärna i termer av färgpsykologi. Vad är det du har för mål med marknadsföringen? Vad vill du få kunderna att känna?
  • Använd en konsekvent färgpalett. Ett tips är att lägga filter på fotona som stämmer överens med de andra färgtonerna
  • Lägg till CTA-knappar i snygga färger som passar till resten av designen
  • Använd inte mer än ett par färger och försök hålla dig till en primärfärg, sekundärfärg och accentfärg
  • Använd gärna egna foton och som regel är människor på bilden mer säljande
  • Kombinera grafik och unika, ”organiska” typsnitt med foton
  • Inkorporera rörliga element, kanske till och med en reel?

TIPS! Här kan du läsa mer om färgpsykologi.

Glöm inte hemsidans funktionalitet

Även om du har snygg design på företagshemsidan spelar det ingen roll om inte användarflödet är optimalt. Vad ska man med en häftig bil till om den inte kan transportera personen från A till B? Här kan du läsa mer om de vanligaste orsakerna till att folk lämnar sajten. Tänk också på följande:

Optimera hemsidans hastighet

En av de allra viktigaste sakerna med hemsidan är att den är snabbladdad. Jag brukar använda mig av SEO-Optimer för att kolla upp hemsidans funktionalitet. Se till att inte använda alltför många plug-ins och scripts i koden eftersom de ökar hemsidans laddtid. Du vill helst att besökaren ska stanna på sidan så länge som möjligt, och då måste det gå snabbt att ladda sidorna.

TIPS! Spana in SEO-optimer.

Optimera hemsidan för mobilen

En responsiv sida innebär att hemsidan ser bra ut på både i en stationär dator och i mobilen. Ett sätt att kolla om hemsidan är responsiv är att minska ner fönstret för att se hur den ser ut på en mindre skärm. Denna funktion finns även inbyggd i Elementor i WordPress.

När du använder WordPress kan du välja att ”förhandsgranska” från olika enheter, så även från en surfplatta. De flesta WordPress-teman har inbyggd responsivitet men dubbelkolla gärna en extra gång om du ändrar något i temat.

Välj hemsidans innehåll med omsorg

Hemsidan är inte komplett utan bra innehåll. Texterna skapar värde för kunderna och ger dem information om tjänsterna eller produkterna. Redaktionellt innehåll kan vara artiklar eller blogginlägg och brukar uppskattas av besökarna. Dessutom kan landningssidorna ha SEO-optimerade texter som leder trafiken via Google.

  • Glöm inte de sociala medierna – se till att finnas på LinkedIn eller Instagram
  • Skapa en content-kalender där du bestämt på förhand vad som ska publiceras var och när

Vill du veta mer om hur du skapar proffsigt content? Kika gärna på min guide här.

Lägg grunden för SEO

Det tar tid att göra ett grundläggande SEO-arbete och resultaten syns oftast inte förrän efter ett par månader efter att du har skapat din hemsida. Det du kan tänka på redan nu när du skapar dina nyckelsidor är att de alla ska ha ett huvudsökord dvs. det primära sökordet. Detta sökord använder du sedan konsekvent vid skapandet av:

  • Sidans url
  • Alt-taggarna på bilderna (det vill säga namnet på bilden)
  • I metabeskrivningen och titeln
  • Bildens filnamn

Ju mer specifik du är för varje sökord, desto större är chansen att du leder konverterande trafik till just din sida. Det gäller speciellt om du har en e-handel. För visst är det skillnad på damskor och herrskor? Så se till att koka ner essensen av varje sökord så mycket du kan. Skapa specifika landningssidor runt sökordet och fyll dem med värdeskapande SEO-texter. Här kan du läsa mer om grundläggande SEO.

TIPS! Glöm inte att koppla ett Google Analytics-konto till sidan. Det gör du enkelt genom att lägga in Analytics unika script för din användare i header-sektionen i WordPress.

Skapa din företagshemsida i WordPress redan idag!

Du har nu nått slutet på denna guide om hur du skapar en konverterande företagshemsida i WordPress. Du kan till exempel fortsätta grotta ner dig i verktyget Google Analytics, grafiska trender och CSS. Fördelen med att skapa hemsidan i WordPress är att det finns många guider att tillgå. Möjligheterna är oändliga. Förhoppningsvis har du åtminstone funnit lite inspiration till den perfekta företagshemsidan!

Rulla till toppen